Spotify: hudební magnát v Česku
Doba zlatého věku kazet z devadesátých let a cédéček z první dekády nového milénia je pryč. Už od roku 2013 klesl počet zakoupené hudby ve formě vinylů nebo cédéček o osmdesát procent. Hudební průmysl je na zhroucení.
Momentální situace
Češi letos utratili za hudbu o osmdesát dva procent méně než v roce 2013, a i tehdy to byl osmdesátiprocentní pokles proti roku 2004. Digitální prodej rostl, ale v naprosté většině se jednalo o ilegální stahování.
Proč se Spotify rozhodlo vstoupit na český trh?
Rok 2008 byl zlomový. Švédská společnost Spotify založila streamovací platformu, která je za určitých podmínek zdarma, nebo bez omezení za paušální poplatek – a měla úspěch. Švédsko se v roce 2013 rozhodlo vstoupit i na český trh hlavně proto, že jsou to země se stejným počtem obyvatel, ačkoli finančně nesrovnatelné. Spotify vytvořilo příznivé ceny pro náš trh a pak se jenom čekalo, co bude dál. Uspěli. Už po dvou letech fungování Spotify streamování se ukázalo, že český trh s hudbou, tou legálně streamovanou, vzrostl.
Stream nebo cédéčka?
Zatímco ve švédsku poslouchá streamovanou hudbu čtyři pětiny obyvatelstva, u nás je to sotva jedna šestina. Přesto počet lidí, kteří hudbu streamují, stále roste a Spotify si slibuje, že do budoucna se Česko Švédsku ve streamování hudby vyrovná alespoň z poloviny.
Jak Spotify vydělává hudbou?
Dvojím způsobem:
· Uživatel streamují zadarmo, ale v tomto případě se musí smířit s tím, že má v aplikaci reklamu, mezi písničkami, které poslouchá, se přehrává další reklama, a songy nejdou řadit podle přání nebo míry poslouchání
· Uživatel platí paušální poplatek, a to v hodnotě 150 korun za měsíc. Hudba se mu přehrává podle jeho chuti a poslouchání písniček nepřerušuje reklama, stejně jako z jeho aplikace zmizí reklamní bannery po stranách